Skip to main content

Inleiding

Beste medebewoner,

Wij presenteren u met trots ons programma.

U zal hierin duidelijk zien dat de betrokkenheid van de burger een centraal thema vormt. Wij geloven namelijk sterk dat een gemeentebestuur er is om te dienen, en dat de stem van elke inwoner gehoord moet worden. In een samenleving die voortdurend verandert, is het essentieel dat we blijven luisteren naar de behoeften en ideeën van onze burgers, niet alleen tijdens de aanloop naar verkiezingen, maar voortdurend.
Daarom is ons programma geen stijf document. Het is een flexibele visie die we zien als toepasbaar op alle aspecten van onze prachtige gemeente. Het biedt een kader voor hoe we, samen met u, kunnen inspelen op de uitdagingen en kansen van vandaag en morgen. Wij staan klaar om te luisteren, te leren, en onze plannen aan te passen waar nodig, zodat ze altijd relevant en effectief blijven in het dienen van onze gemeenschap. In ons huidige programma komen alvast volgende aspecten aan bod: Mobiliteit, Kinderopvang, Openbare diensten, Sport, Cultuur en Veiligheid.

Bij opmerkingen, aanvullingen en/of kritiek mag u ons steeds contacteren. Wij staan natuurlijk open voor uw mening.

Mobiliteit

Zwakke weggebruikers:

Het beschermen van zwakke weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers, is van het grootste belang om de veiligheid op onze wegen te waarborgen. Vooral op wegen waar geen apart fiets- of wandelpad voorhanden is, lopen deze weggebruikers een verhoogd risico. Daarom is het noodzakelijk om op korte termijn gerichte aandacht te besteden aan deze straten en te streven naar oplossingen die de veiligheid van voetgangers en fietsers verbeteren.


Bij het identificeren van gevaarlijke punten moeten we rekening houden met diverse factoren, zoals verschillende voorrangsregels op één weg, versmallingen, slechte verlichting, enzovoort. Een gedetailleerde analyse van elk potentieel gevaarlijk punt is vereist om de juiste maatregelen te kunnen nemen.

Naast het identificeren van problematische locaties op de korte termijn, is het cruciaal om op de lange termijn te denken. Het realiseren van fiets- en wandelpaden op de gevaarlijkste plaatsen zou een prioriteit moeten zijn. Dit kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de specifieke behoeften van elke locatie. Fietssuggestiestroken kunnen bijvoorbeeld een kosteneffectieve oplossing zijn voor wegen waar ruimte beperkt is, terwijl het aanleggen van verharde paden noodzakelijk kan zijn voor drukke verkeersroutes.

Voor wegen waar reeds fiets- en wandelpaden aanwezig zijn, is een gestroomlijnd meldingsplatform essentieel. Door bewoners de mogelijkheid te geven problemen te rapporteren, kunnen lokale autoriteiten snel reageren op potentiële gevaren en gebreken in de infrastructuur. Dit platform zou moeten fungeren als een directe communicatielijn tussen de gemeenschap en de verantwoordelijke instanties, waardoor zowel kleine reparaties als grootschalige verbeteringen efficiënt kunnen worden afgehandeld.

Het is belangrijk om niet alleen te focussen op het oplossen van problemen nadat ze zijn gemeld, maar ook proactief te zijn in het onderhoud van fiets- en wandelpaden. Door regelmatige inspecties uit te voeren en preventieve maatregelen te nemen, zoals het snoeien van overhangende begroeiing en het reinigen van paden, kunnen we de veiligheid en bruikbaarheid van deze infrastructuur op lange termijn waarborgen.

Dorpskern Rijkevorsel:

De doorstroming van het verkeer is een complex probleem dat dringend een grondige aanpak vereist. De huidige manier waarop al het verkeer door elkaar moet navigeren in ons dorp brengt voor alle gebruikers frustraties met zich mee. We kunnen niet blijven wachten om de problemen aan te pakken. Een volledige transformatie van het dorpscentrum is nodig om de huidige problemen op te lossen en in te spelen op de noden van de toekomst.

Na zorgvuldige overweging en analyse willen we de ontwikkeling en uitvoering van een rond punt in ons dorp nastreven. We zijn ervan overtuigd dat dit aanzienlijke voordelen met zich meebrengt voor zowel de veiligheid als de efficiëntie van ons verkeerssysteem. Door de verkeersstroom gelijkmatig te verdelen en conflictpunten te verminderen, creëren we een omgeving waarin alle weggebruikers - voetgangers, fietsers en automobilisten - veilig kunnen navigeren. Bovendien biedt de transformatie naar een rond punt de mogelijkheid om ons dorpscentrum opnieuw vorm te geven en te revitaliseren. Door de ruimte die vrijkomt, kunnen we groene zones creëren, openbare ontmoetingsplaatsen inrichten en de algehele esthetiek van ons dorp verbeteren.

Gevaarlijke punten aanpakken:

Het identificeren en aanpakken van gevaarlijke punten is een continu proces dat nauwe samenwerking vereist tussen gemeenteambtenaren, verkeersdeskundigen en de lokale bewoners. We willen er dan ook voor zorgen dat de plaatselijke bewoners inspraak en inzage krijgen bij de aanpak van gevaarlijke verkeerspunten. We hebben hiervoor een algemene werkwijze ontwikkeld:

  1. Identificatie van gevaarlijke punten:
    • Bewoners sensibiliseren om specifieke locaties te benoemen waar ze verkeersproblemen hebben ervaren.
    • Zorgen dat iedereen eenvoudig melding kan maken door verschillende tools aan te bieden:
      • Online meldingsplatform
      • Papieren formulieren/enquëtes
      • Loketdienst wegen en gebouwen
  2.  Analyse:
    • Alle binnen gekomen data per punt groeperen en bekijken of er gelijkaardige problemen voorkomen op meerdere verkeerspunten.
    • Verkeersdeskundigen raadplegen om de gesignaleerde problemen te valideren en aanvullende informatie te verstrekken over de verkeersveiligheidssituatie op de gemelde locaties.
  3. Oplossingen
    • De verschillende mogelijke oplossingen die bekomen zijn door de betrokken diensten voorleggen met voor en nadelen aan de buurtbewoners.
    • In samenspraak met de betrokken bewoners de meest correcte oplossing kiezen voor het verkeer en bewoners.
    • Eventueel de mogelijkheid creëren om een test opstelling te maken tijdens een proefperiode om daarna een evaluatie te kunnen maken.
  4. Besluitvorming en implementatie:
    • De overeengekomen oplossingen opstarten binnen het gemeentebestuur en communiceren naar eventuele andere betrokken diensten.
  5. Monitoring en evaluatie:
    • De evaluatie van de oplossingen kunnen meegedeeld worden op dezelfde manier dan de oorspronkelijke identificatie van gevaarlijke punten.
    • Blijven communiceren met de buurtbewoners over de voortgang van elk project en de evaluatie van de oplossingen die uitgevoerd zijn.

Kinderopvang

Als gemeente moeten we blijvend investeren in de opvang van kinderen. De hedendaagse maatschappij waarbij gezinnen vaak bestaan uit tweeverdieners of alleenstaande ouders en grootouders zelf nog actief zijn op de arbeidsmarkt creëert een dringende, toenemende behoefte aan adequate en betrouwbare kinderopvangfaciliteiten. Binnen de kinderopvang moeten we een onderscheid maken tussen baby’s en peuters aan de ene kant en schoolgaande kinderen tot 12jaar aan de andere kant.

Kinderopvang baby’s en peuters:

Er is een bijzonder tekort aan opvangplaatsen voor kinderen van 0 tot 3 jaar in heel Vlaanderen. Dit probleem is ook in onze gemeente voelbaar en vereist dringend aandacht. Veel ouders van jonge kinderen vinden het lastig om passende opvang te vinden, wat hen vaak dwingt om hun professionele verplichtingen en persoonlijke ambities op een zijspoor te zetten. Wij geloven dat het gemeentebestuur hierin een cruciale rol kan spelen door te investeren in en het stimuleren van de ontwikkeling van nieuwe kinderopvanginitiatieven voor deze jongste leeftijdsgroep.

Bovendien blijkt uit recente gegevens dat Rijkevorsel op het gebied van opvangplaatsen slechter scoort dan het gemiddelde in het Vlaamse gewest *. Dit feit onderstreept de urgentie en noodzaak voor ons om onmiddellijk actie te ondernemen. Het is van essentieel belang dat we niet alleen de huidige capaciteit uitbreiden, maar ook de kwaliteit en toegankelijkheid van onze kinderopvangdiensten verbeteren. Door te investeren in de opvang van kinderen creëren we een stevig fundament voor de toekomst van onze gemeenschap, ondersteunen we de lokale economie en dragen we bij aan het welzijn van onze inwoners.

*: Cijfers 14/10/2023 bron: https://gemeente-stadsmonitor.vlaanderen.be/

Om het tekort aan kinderopvang in onze gemeente aan te pakken, zien we een tweevoudige oplossing die gericht is op zowel het stimuleren van particuliere initiatieven als het uitbreiden van gemeentelijke voorzieningen. Deze benadering omvat de volgende strategieën:

  1. Investeren in Kinderverzorg(st)ers en Crèches
    • Subsidies: Door financiële steun te bieden, kunnen we de drempel verlagen voor mensen die overwegen om in de kinderopvang te werken. We denken hierbij bijvoorbeeld aan hulp bij de opstartkosten, zoals voor kleine aanpassingen aan de woning en de aanschaf van benodigde materialen om te voldoen aan de wettelijke vereisten.
    • Opleiding en Cursussen: Als gemeentebestuur kunnen we zelf cursussen en trainingen organiseren voor werknemers in crèches en onthaalmoeders als ook het eigen pedagogisch personeel. Dit kan onder andere omvatten:
      • EHBO-opfrissingscursussen
      • Pedagogische bijscholing: Workshops en seminars over de nieuwste pedagogische methoden en technieken, gedragsmanagement, en ontwikkeling van kinderen.
      • Veiligheids- en Gezondheidsrichtlijnen: Trainingen over hygiëne, veiligheidsprotocollen en gezondheidsrichtlijnen om een veilige omgeving voor kinderen te garanderen.
    • Faciliteren van trainingslocaties:
      • Lokalen kunnen ter beschikking worden gesteld voor het geven van cursussen en trainingen.
      • Voorzien in de nodige uitrusting en faciliteiten zoals projectoren, whiteboards, EHBO-materiaal en andere benodigdheden voor effectieve training.
  2. Uitbreiding van de gemeentelijke kinderopvang
    De huidige kinderclub, die tijdens de schooluren niet in gebruik is, biedt een uitstekende kans om de opvangcapaciteit uit te breiden zonder dat er meteen grote nieuwe infrastructuren nodig zijn.
    • Uitbreiding naar volledige dagopvang: Door de kinderclub ook tijdens schooluren te gebruiken, kunnen we opvang bieden voor jongere kinderen die nog niet naar school gaan. Dit vergt aanpassingen in de planning en het inzetten van extra personeel, maar maakt optimaal gebruik van bestaande voorzieningen.
    • Aanpassing van Ruimtes: De kinderclub kan worden aangepast en uitgerust om geschikt te zijn voor de opvang van kinderen van verschillende leeftijden. Dit omvat het creëren van veilige slaapruimtes, verzorgingsplekken voor baby’s en peuters, en het inrichten van speel- en leeromgevingen.

Kinderopvang schoolgaande kinderen tot 12jaar:

De huidige werking van de kinderclub is op beide locaties, Centrum en Sint-Jozef, prima in orde. Doorheen het jaar is er voldoende voor- en naschoolse opvang beschikbaar, wat van grote waarde is voor de gezinnen in onze gemeenschap. Desondanks moeten we ook hier blijven investeren om de kwaliteit en het aanbod van de opvang te waarborgen en te verbeteren.

Verdere investeringen:

  1. Huiswerkbegeleiding: Het aanbieden van huiswerkbegeleiding in de kinderclub kan een belangrijke ondersteuning bieden aan schoolgaande kinderen en hun ouders. Hiervoor is er natuurlijk nood aan extra personeel. Hierbij denken we aan het opzetten van een vrijwilligersprogramma waarbij ouders, studenten en gepensioneerde leraren hun talenten kunnen aanwenden.
  2. Faciliteiten en materiaal: Integreren van digitale hulpmiddelen en technologie in het dagelijkse programma, zoals computers, tablets en educatieve software, om kinderen te helpen zich vertrouwd te maken met de moderne technologieën.

Kortom, een robuust en flexibel opvangnetwerk is onmisbaar voor de ondersteuning van gezinnen in onze gemeente. We moeten blijven streven naar oplossingen die ervoor zorgen dat alle kinderen, ongeacht hun leeftijd, toegang hebben tot veilige, educatieve en stimulerende opvang. Op die manier kunnen we ouders de gemoedsrust geven die ze nodig hebben om hun beroepsleven voort te zetten, wetende dat hun kinderen in goede handen zijn.

 

 

Toegankelijkheid openbare diensten

Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis hebben vele diensten ingezet op online dienstverlening, wat in die periode noodzakelijk was om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. Hoewel deze digitale transitie voor vele mensen handig en efficiënt is gebleken, is het niet voor iedereen even toegankelijk en duidelijk. Daarnaast zijn de vrije inloopmomenten volledig verdwenen, waardoor inwoners nu steeds een afspraak moeten maken om gebruik te kunnen maken van de administratieve diensten van de gemeente. Niet alle inwoners hebben evenveel toegang tot of vaardigheid in het gebruik van online diensten. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • Digitale Geletterdheid: Sommige mensen, vooral ouderen en kwetsbare groepen, hebben moeite met het gebruik van computers en internet.
  • Toegang tot Technologie: Niet iedereen beschikt over de benodigde apparatuur zoals computers, smartphones of een betrouwbare internetverbinding.
  • Taal- en Begripsbarrières: Online formulieren en processen kunnen verwarrend zijn voor mensen die niet vertrouwd zijn met ambtelijke taal of die de Nederlandse taal niet volledig beheersen.

De uitbreiding van de online dienstverlening heeft zeker voordelen met zich meegebracht voor bewoners die hun weg kennen in de digitale wereld. Het volledig werken op afspraak heeft dan weer gezorgd voor een betere planning en efficiëntie voor gemeentepersoneel. We willen dan ook de klok niet terugdraaien. Maar om ervoor te zorgen dat de gemeentelijke diensten weer voor iedereen toegankelijk zijn, willen we opnieuw vrije inloopmomenten introduceren. Dit kan als volgt worden gerealiseerd:

  • Gedeeltelijke Inloopuren: Invoeren van specifieke dagen of dagdelen waarop inwoners zonder afspraak terecht kunnen voor bepaalde diensten. Dit biedt een goede balans tussen geplande afspraken en spontane bezoeken.
  • Gerichte Inloopdiensten: Bepaalde administratieve taken, zoals het aanvragen van eenvoudige documenten of het verkrijgen van informatie, kunnen zonder afspraak beschikbaar worden gesteld.

Hoewel de coronacrisis de noodzaak van online dienstverlening en geplande afspraken duidelijk heeft gemaakt, moeten we streven naar een inclusieve benadering die rekening houdt met de diverse behoeften van onze inwoners. Door vrije inloopmomenten opnieuw in te voeren omarmen we een hybride model van dienstverlening. We moeten zowel de digitale als fysieke toegankelijkheid blijven verbeteren, enkel zo kunnen we ervoor zorgen dat onze gemeentelijke diensten breed toegankelijk blijven. Dit zal bijdragen aan een hogere tevredenheid onder inwoners en een efficiëntere en klantgerichte dienstverlening.

Sport en cultuur

Bij de ontwikkeling van de Sonsheide is het belangrijk om naast sport ook ruimte te bieden aan culturele initiatieven. Dit kan bijdragen aan een diverse en levendige gemeenschap. Door deze initiatieven mee te nemen in de ontwikkeling van de Sonsheide, wordt niet alleen een sportieve, maar ook een culturele meerwaarde gecreëerd voor de hele gemeenschap van Rijkevorsel. Bovendien kunnen beide facetten, sport en cultuur, gebruik maken van gemeenschappelijke terreinen zoals bijvoorbeeld parkings. Enkele concrete voorstellen die mee opgenomen moeten worden:

  • Multifunctionele zaal: Er moet een ruimte gecreëerd worden die multifunctioneel inzetbaar is voor diverse culturele activiteiten. Op die manier kunnen alle verenigingen van Rijkevorsel hier terecht voor voorstellingen, optredens, repetities,…
  • Opslaglocatie: Voorzien in opslagruimte voor het materiaal van verschillende cultuurverenigingen. Op deze manier kunnen verschillende verenigingen op een veilige manier hun materialen opbergen die ze doorheen het jaar nodig hebben om hun activiteiten uit te voeren.

Dezelfde noden zien we natuurlijk binnen Sint-Jozef ook. Daar is er ook nood aan verdere investeringen om te voorzien in ruimte voor sportieve en culturele activiteiten. Zeker na het verdwijnen van de parochiezaal. Met de uitbreiding van wooneenheden zoals de ontwikkeling van de SAS-site moet hier zeker rekening mee gehouden worden. Een duidelijk plan op lange termijn is dan ook nodig. Overleg met de cultuur en sport verenigingen van Sint-Jozef kan hierin een belangrijke rol spelen. Op die manier kunnen we inspelen op hun noden en hierin tegemoet komen:

  • Welke rol kan de Sint-Jozef parochiekerk spelen?
  • Welke noden kunnen we een plaats geven op de Sonsheide?
  • Is er nood aan extra ruimte?
  • ...

Veiligheid

Het veiligheidsgevoel in Rijkevorsel maar vooral de veiligheid zelf moet verbeteren binnen onze gemeente. Er gebeuren meer en meer incidenten: Overlast door overmatig gebruik van verdovende middelen (drank, drugs,…), diefstallen, inbraken, geweld,… Hiervoor zijn er verschillende verbeteringen nodig:

Politieaanwezigheid

Een van de meest effectieve manieren om criminaliteit te bestrijden en het veiligheidsgevoel van inwoners te verbeteren, is door een verhoogde politieaanwezigheid. Dit kan op verschillende manieren worden gerealiseerd:

  • Zichtbare patrouilles: Het aantal patrouilles door uniformeerde agenten moet worden opgevoerd, vooral op tijdstippen en locaties die bekend staan om incidenten. Door regelmatig en op voorspelbare momenten aanwezig te zijn, kunnen agenten een sterk afschrikkend effect hebben op potentiële overtreders.
  • Politie in Burger: Naast zichtbare aanwezigheid kan ook de inzet van politie in burger een belangrijke rol spelen. Politieagenten in burgerkleding kunnen zonder op te vallen opereren en overtredingen vaststellen wat in bepaalde situaties nuttig kan zijn. Deze agenten kunnen waardevolle informatie verzamelen die anders moeilijk te verkrijgen zou zijn.

Gemeenschapszin en Het Buurtinformatienetwerk (BIN)

Rijkevorsel heeft het voordeel van een echte, hechte gemeenschap te zijn waar mensen elkaar kennen en bereid zijn om samen te werken. Kortom, de dorpsmentaliteit heerst nog binnen Rijkevorsel. Dit sociale kapitaal moet optimaal worden benut om de veiligheid te verhogen:

  • Uitbreiding van het Buurtinformatienetwerk (BIN): Het BIN is een effectief middel om snel informatie te verspreiden onder bewoners en de politie. Er moet een gerichte campagne komen om meer bewoners aan te moedigen zich aan te sluiten bij het netwerk. Dit doen we door middel van informatieavonden, folders, en een online campagne.
  • Buurtbewoners Betrekken bij Veiligheidsinitiatieven: We willen regelmatig een bijeenkomst organiseren waar bewoners met de politie en gemeentebestuur kunnen overleggen over veiligheid. Op dit overleg kunnen volgende zaken besproken worden:
    • Problemen
    • Probleemlocaties
    • Mogelijke oplossingen
    • Evaluatie van reeds genomen oplossingen

Handhaving

Een effectieve aanpak van criminaliteit vereist niet alleen regels, maar ook een consequente handhaving van deze regels. Daarnaast kan technologie een belangrijke rol spelen in het verbeteren van veiligheid:

  • Striktere Handhaving van Verboden: Plaatsverboden, alcoholverboden en andere restricties moeten strikt worden gehandhaafd. Dit vereist dat politie voldoende controles uitvoert en sanctioneert bij overtredingen.
  • Inzet van Verplaatsbare Camera’s: Verplaatsbare camera’s moeten strategisch kunnen worden ingezet op probleemlocaties. Deze camera’s kunnen real-time beelden doorsturen naar de politie en zo bijdragen aan een snellere respons bij incidenten. Ook kunnen de beelden worden gebruikt als bewijsmateriaal bij het vervolgen van overtreders.
  • Preventieve Veiligheidscampagnes: Er kunnen educatieve campagnes worden gelanceerd om inwoners bewust te maken van preventieve maatregelen die zij zelf kunnen nemen, zoals het beveiligen van hun huis tegen inbraak, het melden van verdachte activiteiten, en het verantwoord omgaan met alcohol en drugs.

Conclusie

Door deze uitgebreide aanpak te volgen, kunnen we in Rijkevorsel niet alleen de veiligheid verbeteren, maar ook het gevoel van geborgenheid en vertrouwen onder de inwoners opnieuw versterken. Een gecombineerde inspanning van verhoogde politieaanwezigheid, versterkte gemeenschapsbanden, technologische innovatie, en strikte handhaving zal bijdragen aan een veiliger en leefbaarder Rijkevorsel.

Land- en tuinbouw

De oprichting van een landbouwcomité in 2023 was inderdaad een belangrijke eerste stap. Om de invloed van dit comité verder te vergroten, is het cruciaal dat de gemeente actief luistert naar de noden en zorgen van de lokale land- en tuinbouwers. Dit zal niet alleen de bereidheid tot dialoog vergroten, maar ook helpen om op maat gemaakte oplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke behoeften van onze gemeenschap.

Het versterken van de relatie tussen de land- en tuinbouwers en het gemeentebestuur is van groot belang voor het behoud van hun rijke aanwezigheid en de productie van lokale, hoogwaardige producten. Door deze samenwerking te bevorderen, kunnen we als plattelandsgemeente het vertrouwen herstellen en ervoor zorgen dat deze sector een bloeiende toekomst tegemoet gaat. Uiteindelijk zijn de land- en tuinbouwers een fundamenteel onderdeel van ons gemeenschappelijk erfgoed en onze lokale economie, en het is aan ons om hen de steun te bieden die ze verdienen.

Omdat het BBBeter kan!